RPH Tahun 5 - Tekat (Embroidery)
April 03, 2015
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR PSV TAHUN 5
Mata
pelajaran : Pendidikan Seni
Visual
Tarikh : 25 Mac 2015 (Rabu)
Tahun :
5 A (24orang)
Bidang : Mengenal kraf tradisional
Aktiviti : Tekat
Tema :
Alam Semula Jadi
Tajuk : Kain Hiasan
Masa : 60 minit (10.10 a.m – 11.30 a.m)
Media : Alat - gunting, jarum, ram dan
alatan lain yang sesuai
Bahan - box board atau mounting board, kain baldu atau kain yang
sesuai, benang dan
bahan lain yang sesuai
Bahan Bantu Mengajar: : Contoh tekat, contoh motif tekat dan mempulur ,
contoh aliran
proses membuat tekat
EMK : Keusahawanan,
Kreativiti, dan Inovasi
STANDARD KANDUNGAN
1. Persepsi dan pemahaman bahasa
seni visual iaitu rupa, jalinan, kontra, ritma dan
Pergerakan yang terdapat pada objek
alam benda dalam penghasilan tekat mudah.
2. Aplikasi pengetahuan dan
kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik
dalam penghasilan tekat mudah.
3. Penzahiran idea melalui pelbagai
sumber dan kajian dalam penghasilan karya.
4. Apresiasi terhadap karya sendiri
dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni dan
budaya.
STANDARD
PEMBELAJARAN
4.1 Persepsi Estetik Murid dapat
mengenal, memahami, dan menyatakan bahasa seni
visual yang ada pada tekat mudah.
4.1.1 Unsur seni
4.1.1.1 Rupa - organik atau
geometri
4.1.1.2 Jalinan - sentuh
4.1.2 Prinsip rekaan
4.1.2.1 Kontra - warna
4.1.2.2 Ritma dan pergerakan -
susunan corak
4.2 Aplikasi Seni Murid dapat mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, media,
serta proses dan teknik dalam
penghasilan tekat mudah.
4.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis
media
4.2.1.1 Alat - gunting, jarum, ram
dan alatan lain yang sesuai.
4.2.1.2 Bahan - box board atau
mounting board, kain baldu atau kain
yang sesuai, benang dan bahan lain
yang sesuai.
4.2.1 Mengetahui penggunaan media
serta proses dan teknik dalam penghasilan karya
4.2.2.1 Teknik - tekat
4.3 Ekspresi Kreatif Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa
seni visual, media, serta proses
dan teknik dalam penghasilan tekat
mudah secara kreatif.
4.3.1 Memilih dan memanipulasi
media secara kreatif
4.3.2 Menggunakan bahasa seni
visual dalam penghasilan karya
4.3.3 Mengaplikasikan proses dan
teknik yang sesuai dalam penghasilan tekat mudah.
4.4 Apresiasi Seni Murid dapat
membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
berpandukan bahasa seni visual.
4.4.1 Mempamerkan karya yang
dihasilkan
4.4.2 Memberikan ulasan karya
sendiri dan rakan secara lisan
4.4.3 Menyatakan tokoh atau adi
guru seni kraf tekat
STANDARD PEMBELAJARAN
|
ILUSTRASI AKTIVITI
|
Set Induksi (5 minit)
|
|
Persepsi Estetik (15 minit)
|
|
Aplikasi Seni (10 minit)
·
Guru memperkenalkan media yang akan
digunakan
dalam penghasilan tekat.
·
Guru
menunjuk cara membuat mempulur
berdasarkan
motif flora.
·
Guru
menunjuk cara menekat.
|
|
Ekspresi Kreatif (15
minit)
langkah-langkah yang telah
ditunjukkan oleh guru
|
|
Apresiasi Seni (10
minit)
tekat.
|
|
Penutup (5 minit)
·
Guru memberitahu tekat yang dihasilkan oleh murid boleh menjadi hiasan.
·
Guru menyuruh murid menulis nama, tarikh, kelas, tajuk dan aktiviti
sebelum menghantar untuk diberi markah.
· Murid diminta untuk membersihkan sampah yang terdapat di meja dan
kerusi.
|
|
2 comments
interesting!
ReplyDeleteGreat post i must say and thanks for the information.I appreciate your post and look forward to more.
ReplyDeletenorton.com/setup | office.com/setup | mcafee.com/activate