RPH Tahun 5 Arca Timbul-Relief Sculpture
March 30, 2015
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR PSV TAHUN 5
Mata
pelajaran : Pendidikan Seni
Visual
Tarikh : 4 March 2015 (Rabu)
Tahun :
5 A ( 24orang)
Bidang : Membentuk dan membuat binaan
Aktiviti : Arca Timbul
Tema :
Alam Semula Jadi
Tajuk : Hiasan Dinding
Masa : 60 minit (10.10 a.m – 11.30 p.m)
Media : Alat – Gunting, Pembaris,
Pensil, dan pensil warna
Bahan – kertas lukisan dan gam
Bahan Bantu Mengajar : contoh arca
timbul , contoh
hiasan dinding arca
timbul, carta aliran penghasilan arca timbul.
EMK :
Keusahawanan, Kreativiti, dan Inovasi
STANDARD KANDUNGAN
1. Persepsi dan pemahaman bahasa
seni visual iaitu jalinan, bentuk, warna, imbangan, dan kepelbagaian yang terdapat pada objek semula
jadi dan karya seni dalam penghasilan arca timbul.
2. Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa
seni visual menerusi penggunaan media dan teknik dalam penghasilan arca timbul.
3. Penzahiran idea melalui pelbagai
sumber, kajian dan teknologi dalam penghasilan arca timbul.
4. Apresiasi terhadap karya sendiri
dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni dan budaya.
STANDARD
PEMBELAJARAN
3.1
Persepsi Estetik Murid dapat mengenal, memahami, dan menyatakan bahasa seni visual
yang ada pada arca timbul.
3.1.1 Unsur seni
3.1.1.1 Jalinan – sentuh atau tampak
3.1.1.2 Bentuk – konkrit
3.1.1.3 Warna - warna sekunder
atau tertier
3.1.2 Prinsip rekaan
3.1.2.1 Imbangan – simetri atau
tidak simetri
3.1.2.2 Kepelbagaian-rupa
3.2 Aplikasi Seni Murid dapat mengaplikasikan bahasa
seni visual, media, serta
proses, dan teknik dalam penghasilan arca timbul.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
3.2.1.1
Alat - Gunting,
Pembaris, Pensil, dan pensil warna
3.2.1.2
Bahan - kertas lukisan dan gam
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, serta proses dan teknik dalam penghasilan arca
timbul
3.2.2.1
Teknik - binaan
3.3 Ekspresi Kreatif Murid dapat mengaplikasikan
pengetahuan dan kefahaman kemahiran bahasa seni visual, media, serta proses dan
teknik dalam penghasilan karya secara kreatif.
3.3.1 Memilih dan memanipulasi media secara kreatif
3.3.2 Menggunakan bahasa seni visual dalam penghasilan karya
3.3.3 Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam
penghasilan catan
3.4 Apresiasi Seni Murid dapat membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan dengan menumpukan pada aspek bahasa seni
visual.
3.4.1 Mempamerkan karya yang
dihasilkan
3.4.2 Menceritakan pengalaman
sendiri dalam proses penghasilan karya.
3.4.3 Memberikan ulasan karya
sendiri dan rakan secara lisan
STANDARD PEMBELAJARAN
|
ILUSTRASI AKTIVITI
|
|
|
Persepsi Estetik (15 minit)
|
|
Aplikasi Seni (15 minit)
·
Guru memperkenalkan dan menyatakan media yang
akan digunakan untuk menghasilkan arca
timbul hiasan dinding iaitu pensil, kertas lukisan, kertas warna, cat air dan
pemadam.
|
|
Ekspresi Kreatif (15
minit)
|
|
Apresiasi Seni (10
minit)
|
|
Penutup (5 minit)
·
Guru memberitahu arca timbul yang dihasilkan oleh murid boleh ditampal
di kelas atau pada dinding rumah sebagai hiasan.
·
Guru menyuruh murid menulis nama, tarikh, kelas, tajuk dan aktiviti
sebelum menghantar untuk diberi markah.
·
Murid diminta untuk membersihkan sampah yang terdapat di meja dan
kerusi.
|
0 comments